15 September 2015

R E D H E A D

Siitä alkaa olla tasan vuosi, kun värjäsin hiukset punaisiksi. Todella moni (blogin ulkopuolelta) on kysellyt ja ihmetellyt, miten saan pidettyä letin niin punaisena, joten ajattelinpa kertoa vähän siitä ja hiuksistani muutenkin.

Punainen on aina ollut väri, jota olen hiuksiini himoinnut, ja kun pari vuotta sitten sain sen kertaalleen vaalennettua pois, vannoin, etten enää ikinä värjää punaiseksi/punertavaksi, koska väri haalistuu nopeasti ja on työläs, ja on ennen kaikkea vaikea saada pois. Silloin tosin hoidin punaista väriä - joka ei ollut läheskään näin punainen, vaan kuparimainen/oranssihtava -  aika huonosti. No mutta, kuinkas sitten kävikään. Houkutus oli liian suuri ja yhtäkkiä olin taas punapää. Värjäsin ensimmäisen kerran Olian Intense Redillä (6.60) ja olen sillä värjännyt aina tähän päivään asti, paitsi että, tein heinäkuun lopulla poikkeuksen ja kokeilin yhtä uutta väriä, joka oli Lorealin Prodigy, samaa sävyä vieläpä. Väri ei kuitenkaan tarttunut ollenkaan tyveeni?? Minkäänlaista muutosta entiseen ei tapahtunut. Eli en tosiaan värjää enää sillä värillä.
punapäää Tässä minä ja vasta värjätty letti vuosi sitten! (näytänpä oudolta) Väri ei siis todellakaan ollut lopputulokseltaan sellainen, kuin sen halusin olevan, ja muutama kyynel piti tirauttaa, kun otti päähän niin paljon. En tiedä, johtuiko lopputulos väristä vai hiuksistani ja aikaisemmasta väristä. Tyveen väri tarttui normaalisti ja oli luonnollisesti tummempi kuin latvat. Hiukseni olivat siis ennen punaiseksi värjäämistä pinkit (Biozellin color maskilla värjätyt). Alla havainnollistava kuva.
tumblr_n9txlcVhAI1r4xeh4o1_1280
Olia on mielestäni jollain tapaa aika haastava väri, koska se on niin "öljyinen" ja tahmea, joten sitä on todella hankala levittää, ainakin kaikki jotka ovat olleet värjäyksessä mukana, eli mun lisäksi äiti tai Petteri, ovat todenneet asian olevan näin. Pidän kuitenkin siitä ammoniakittomuudesta, koska päänahkani on aika herkkä. Olen toki myös harkinnut kampaamovärejä, mutta olen toistaiseksi luottanut Oliaan. Alla olevassa kuvassa on siis nykyinen tilanne (kylläpäs joku on oppinut tekemään eyelinerit vähän paremmin kuin vuosi sitten!!!)
IMG_3172
Miten sitten pidän väriä yllä? Käytän KC Professionalin Color Maskia ja shampoota. Niiden avulla väri ei siis ole kertaakaan tämän vuoden aikana haalistunut sellaiseksi rumaksi olemattomaksi punaiseksi. Ne ovat toki kalliita, ja nyt kun asuu omillaan, joutuu ehkä vähän säästeliäämmin käyttämään, kun kotona asuessani oli helppo pistää vain äiti maksamaan ne. Maski ja shampoo (200 ml) ovat siis 17-18 euron hintaisia. Shampoota käytän luonnollisesti joka kerta, kun pesen hiukset. En edes tiedä miten paljon pelkästään se sävyttää, en ole tehnyt vertailuja normaalien shampoiden ja tämän välillä. Maskilla läträän myös lähes joka kerta hiuksia pestessäni, tosin pesen hiukset yleensä kolme kertaa viikossa. Harvoin peseminen on siis vain plussaa. Otsatukka rasvoittuu nopeammin kuin muut hiukset, joten ne pesen yleensä useammin. Putelissa lukee, että maskin pitäisi antaa vaikuttaa 5-10 min, mutta itse saatan pitää sitä päässä vain muutaman minuutin. Maskia voi laittaa myös kuiviin hiuksiin ja antaa vaikuttaa niin kauan kuin haluaa, jolloin lopputulos on varmasti kirkkaampi. Tätä en ole kuitenkaan itse kokeillut. Huuhtelen hiukset myös aina kylmällä vedellä, en tiedä miten paljon se todellisuudessa vaikuttaa väriin vai vaikuttaako ollenkaan.

Biozellin halvempia maskeja en edes lähtenyt kokeilemaan, koska tosiaan käytin kyseistä merkkiä pinkin värin ylläpitämiseen ja se veti tukan ihan ihmeelliseen kuntoon, hiukset tuntuivat muun muassa tosi ohuilta, eivätkä kihartuneet oikeastaan ollenkaan, olivat aika suorat koko ajan. En tykännyt yhtään. Ainut huono puoli Color Maskissa on itse puteli: se vuotaa. Aina. Jokaisen putelin kohdalla. Ja se on sen takia huono juttu, koska sitä saattaa valua (tai no ei saata, vaan valuu) suihkussa lattialle (meidän vessan lattia ei ole laatoitettu), joten se jää kiinni siihen lattiaan. Toiseksi, puteli pitää vuorata muovipusseihin, jos lähtee kotoa pois. Kun sitä johonkin tarttuu, se jämähtää siihen kiinni :-D Äiti arvosti tosi paljon aiemmin kesällä kotona käydessäni, kun vaaleasta matosta löytyi punainen läikkä. Eli aina saa varoa.
IMG_3460
Millaisessa kunnossa letti on? No huonossa tietenkin :-D Toki voisi se varmaan olla paljon huonommassakin, kai. Välillä tulee valitettua ja ulistua ja mökötettyä miten hiukset on hanurista, mutten kuitenkaan suoraan sanoen uskalla tehdä asialle mitään, eli ts. leikata. Kampaajalla olen käynyt viimeksi yli vuosi sitten, silloin tuli napsaistua latvoista pois kymmenen senttiä. Takaisin on varmasti tullut reilusti yli kymmenen. Petterin pistän välillä leikkaamaan muutaman sentin. En vain jaksa uskoa, että mulle sopii lyhyt tukka.... Oon niin tottunut tähän pitkään pehkoon, joka näyttää kieltämättä aina välillä mahtavalta ja olen letistäni niinä hetkinä erittäin ylpeä, mutta kyllä tälle pitäis varmaan jossain vaiheessa alkaa jotain tekemään. Toisaalta kaipaan jotain uutta, toisaalta en! First world problems...

Omaan siinä mielessä tosi vammaiset hiukset, että mulla on vain "tietty" osa tukasta tosi huonossa kunnossa. Se on tosi epämukavaa, koska olen typeränä mennyt niitä repimään ja leikkelemään, mikä on johtanut siihen, että mulla on osa latvoista melkein kymmenen senttiä lyhyemmät kuin muu tukka.... juuh elikkäs. Onneksi tätä lyhyttä osiota on aika vähän ja semmoisessa kohdassa, ettei sitä välttämättä tajua, ellei asiasta tiedä :--D Mutta enitenhän se ketuttaa meikäläistä, kun se aina pistää silmään. Sen olen huomannut myös, ettei tukka kiharru luonnostaan nykyään yhtä hyvin kuin vuosia sitten, mutta sekin voi johtua tukan nykyisestä pituudesta, koska on niin pitkä eikä "jaksa" kihartua (en minä mikään kikkarapää muutenkaan ole, laineikas lähinnä). Mulla ei siis ole koskaan tainnut olla näin pitkät hiukset, kuin mitä on nyt.
IMG_3484 Näillä hoidan hiuksiani. Olin jossain vaiheessa kesällä varmaan melkein kuukauden ilman hiusöljyä ja huomasin heti, miten hiukset tuntuivat kuivemmilta, kun sitä ei ollut käytössä. Nyt mulla on (marketti)hiusöljy, Garnierin Respons, kun halvalla sain. Ajattelin seuraavan öljyn olevan kampaamotuote, koska no, ehkä laadusta kannattaa tässä tapauksessa maksaa, vaikka en väitäkkään, että tuokaan huonoa olisi. Koin kuitenkin edellisen (joka oli kampaamotuote) paremmaksi. Koska lähdin selostamaan typerästi oikealta vasemmalle, jatkan keskelle, eli Tigin Bed Head Foxy Curlsiin. Tämä ei nyt varsinaisesti hoida mitään ja mulla on vieläkin vähän pimennossa se, että onko tuote tarkoitettu pitämään jo kiharretut hiukset ns. kasassa, (koska on todella tahmeaa ja jämäkkää jos sitä suihkuttelee suoraan hiuksiin) vai kihartaako se ennestään luonnostaan kiharia/laineikkaita hiuksia vai onko se molempia? Oli miten oli, laitan sitä aina kosteisiin hiuksii vähän, suihkuttamalla ensin käteen, sitten levittämällä hiuksiin, muttei sillä taida olla mitään maagista vaikutusta hiusten kihartumiseen. Ostin tämän siis yli vuosi sitten pinkkipäänä kiharien toivossa, kun se maski tosiaan veti hiukset aika suoriksi. Mutta se ainakin tuoksuu tosi hyvältä! Viimeisenä muttei vähäisimpänä on Four Reasons Repair Mist, joka on siis hiuksia vahvistava hoitosuihke, ja jota tykkään suihkutella hiuksiin ehkä vähän liikaakin, heh tuoksuu niin kivalta! Tuotteessa lukee, että rakennekorjaa tms, mutta no, latvojahan ei voi mitenkään korjata, joten siinä mielessä on karkeasti sanoen yhtä tyhjän kanssa. Ehkä se vähän pehmentää hiuksia, mutta siihen se sitten jääkin, oli oikeastaan tuote mikä tahansa. Suihke suojaa myös hiusväriä, joten en ole havainnut värin radikaalista haalentumista kesälläkään.

Värjään hiukset 1,5-2 kuukauden välein. Olen harkinnut kokeilevani suoravärejä tai vastaavia, mutten tiedä tarttuisiko ne suoraan omaan (vaaleaan) tyveeni. Muutenhan se ei varmaan toimisi, koska mun päänahka ei kestä vaalentamista :-D ei kestänyt ainakaan viisi vuotta sitten. Pitäisi ehkä joskus kokeilla. Toisaalta olen myös mietiskellyt jotain uutta väriä, mutten ole oikein mihinkään lopputulokseen sen suhteen. Se nyt on kuitenkin varmaa, ettei tästä väristä tulla palaamaan enää mihinkään vaaleaan, mutta se on ihan okei. Olen mielelläni koko loppuelämäni punapää tai jokin muu. Joten näillä mennään!

10 comments:

  1. Rakastan sun hiuksia, ne on niin upean nakoiset. ♥ En olisi arvannut, etta ne on huonossa kunnossa (ainakaan kuvista ei iske silmaan mitenkaan).

    Mulla oli aikoinaan pitkat tumman liilat hiukset (ja rakastin niita yli kaiken), mutta vaalentaminen ja varjaily yms. vahingoitti sen verran, etta menivat ohuiksi ja mun luonnonkihara tukka suorentui, eika enaa kihartunut ollenkaan. Leikkasin ensin (vihreaksi) polkaksi ja sitten (siniseksi) keesiksi, ja kasvatin sitten keesista oman varin takaisin. Nyt se taas kihartuu vaikka on suht pitka, mutta ei kuitenkaan niin paljon kuin vuosia sitten ennen varjaysrumbaa. Ja tama oma vari on niin tylsa, etten kesta. Nyt onkin suunnitelmissa jotain liilaa ombrea omasta varista, etta voin huoletta kasvattaa tukkaa eika tarvitse huolehtia tyven varjaamisesta... Mutta saas nahda miten kay.

    Onko sulla mitaan 'nikseja' miten saat tukan kihartumaan enemman, vai onko se vain tuotteista kiinni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon! :O Kyllähän ne ihan luonnollisesti menee värjäyksen ja leikkaamattomuuden myötä huonoon kuntoon, mutta ei sitä tosiaan välttämättä kuvista näe.

      Ei mulla varsinaisesti mitään ihmeellisiä niksejä kyllä ole... Itse saan kiharat aikaan pitämällä yhdellä/kahdella ranskanletillä yön yli, letillä pitäminen myös ehkäisee hiusten pörröistymistä (outo sana :-D) yön aikana. Suihkun jälkeen laitan latvoihin muotovaahtoa ja sitten letittelen kunhan ovat melkein kuivat. Mulla on kyllä luonnostaankin semmoista herkästi "taipuvaa" tää tukka, että kiharat tulee tosi helposti, esim jos vaikka vertaa mun siskon luonnostaan suoraan tukkaan (mulla siis laineikas), niin ei sillä riittäis yks letti tekemään kunnon kiharoita. Toivottavasti tajusit mitä ajan takaa :-D

      En ole löytänyt mitään tuotetta joka oikeasti edistäisi kihartumista. Mutta noin yleisesti olen kyllä ymmärtänyt, että kannattaa välttää paljon silikonia sisältäviä tuotteita. Juurikin tuo Biozellin sävyte josta mainitsin sisälsi sitä ja sen takia hiukset pysyi tosi suorina ja kihartuivat huonosti jos piti letillä yms, olivat toisin sanoen vaikeat käsitellä/muotoilla. Toki tuo Color Mask jota käytän sisältää myös jotain silikonia, muttei ole kyllä ollenkaan pistänyt hiuksia semmoiseen kuntoon kuin se Biozell :-D Mutta toisaalta onko se sitten jotenkin laadukkaampaa, että johtuisko siitä. En tietenkään voi sanoa varmaksi, kun ei ole itsellänikään niin paljoa tietoa!

      En tiedä voiko hiusten laatukin muuttua iän myötä silleen ettei se vaan kiharru niin kuin ennen. Toki värjäys on varmasti isoin syy siihen ettei se kiharru (itseäni siis meinaan). Joskus mullakin on vetänyt osa hiuksista melkeinpä korkkiruuville, nykyään tätä ei tapahdu :|

      Delete
    2. Mulla ainakin vaikutti vaalentaminen ihan hirmuisesti mun tukkaan, veti sen ihan suoraksi. Nykyään punapäänä on kihara kuin mikä, kun en värjäile kuin ehkä kerran vuodessa kestovärillä (joo, juurikasvu näyttää sen mukaiselta, mutta olen laiska) ja vuoden mittaan colorglosseja vetelen latvoihin sekä colormaskeja pesussa.

      Mutta suosittelen noita colorglosseja (sellanen pieni purkki, saa prismasta ainakin meillä päin), pitää latvat tosi hyvännäkösinä. Ei tosin ainakaan mulla tartu juurikasvuun, mutta mulla onkin niin tumma juurikasvu.

      Delete
  2. Joudutko muuten käyttämään kumihanskoja kun levität sävyttävää shampoota tai maskia? Ostin colormaskia tukkaan mutten oo uskaltanu levittää sitä suihkussa kun onnistuin kerran värjäämään käteni sinisiksi tehdessäni saman suoravärin kanssa : D

    Ps. En suosittele suoraväriä tyvikasvuun, tarttuvuus on terveesen hiukseen todella huono ja tyvi haalistuu 1000000 kertaa nopeammin kuin muu tukka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos tiedosta!!!

      En oo kertaakaan käyttäny mitää hanskoja, toki siitä jää ehkä just jotkut kynnen aluset ja kynsinauhat vähän punertaviksi mut ei ainakaan mulla oo koskaan jääny kädet sen näkösiks et oisin teurastanu jonkun :--DD Riippuu varmaa miten nopeesti ne huuhtelee kun on käyttäny.

      Delete
    2. Riippuu muuten tosi paljon ihon kunnosta, jääkö noi colormaskit kiinni. Jos on vähänkään kuivempaa ihoa/jtn ihottumaa, tarraa heti kiinni. Mulla on päänahassa psoria, ja colormaski tarraa siihen kiinni heti ja seuraavana päivänä näyttää siltä, että mun päänahka vuotais verta :D

      Delete
    3. Aiijaa :0 tätä en tiennykkään!

      Delete
  3. Kannattaa kokeilla öljynä mythic oilia, tosi riittosaa ja autto ainakin mulla sillonkin kun vaalensin enemmän näitä hiuksia ja blondasin koko päätä. Latva oli ihan hirveessä kunnossa ja takkuuntu mut tolla öljyllä niistä tuli pehmeet :D

    Mullaki on ihan hirvee hiuskriisi! En tiedä haluunko pitää lyhyet vai haluunko pitkät, sit toisaalta haluisin tummat mut rakastan blondejani. Ja ton värin kanssa ei riitä sellanen siltä ja väliltä, joko tosi tumma ruskee tai blondi. Keskiruskee on nono!

    Ainii oon tulos marraskuussa sinne suunnille Elmon kaa näyttelyihin, vois käydä kahvilla vaikka? :) Ois kiva nähä!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Uuu kuulostaa hyvältä, pittää kokeilla!

      Käydään ihmeessä jos kerta tänne oot tulossa!! :) laitellaan viestiä ;)

      Delete