29 August 2015

Elämäni aakkoset

A - Avoin yliopisto. Tulee kuulumaan elämääni seuraavan syksyn ja kevään, ehkä myös kesän, riippuu edelleen taidostani ajoittaa ja suunnitella opiskelua. Sais vielä ihan kunnon motivaationkin, niin kaikki olis hyvin.

B - Blogi. Olen iloinen, että päätinkin jatkaa jorinoitani täällä tauon jälkeen. Blogi tuntuu nyt enemmän omalta ja sellaiselta kuin haluan. Toki tuntui ennenkin, mutta muutos aiempaan tyyliin on suuri. On myös ollut enemmäin tai vähemmän kivaa lukea vanhoja postauksia ja huomata myös oma kehitys ihmisenä. Jotkut tekstit, joita olen piilotellut tai jotka ovat vain jääneet luonnoksiksi, ovat olleet huvittavan katkeria (ihana teini-ikä) ja hirvittävän surullisia.

C - CC-voide. Pitkän ja hartaan BB-voiteen käytön jälkeen uskalsin tehdä tämän suuren muutoksen ja vaihtaa CC-voiteeseen. Niin typerältä kuin se kuulostaakin. Koen sen myös olevan parempaa kuin BB, hyvä vaihto siis!
IMG_3028
D - Doom metal. Genre, johon olen hurahtanut ihan täysillä.

E - EmpatiaJoskus on jopa hiukan raskasta olla tunteellinen, myötätuntoinen ja empaattinen. Välillä olis kieltämättä kiva olla tuntematta mitään (en nyt oikeesti haluais). Leffat itkettää, musiikki itkettää, se ettei mummon (mun) ylppäreihin tekemästä kakusta syöty kuin pala itkettää, onnellisuus itkettää, syyllisyys ja huono omatunto itkettää, eli mikäpä mua nyt ei itkettäis. Kerron nyt hassun ja typerän esimerkin, joka sattui joskus kesäkuussa. Mun oli tarkotus uusia passikuvat, ja olin katsonut netistä, että eräässä liikkeessä kuvat saisi 15 eurolla. Menin otattamaan kuvat, mutta ne maksoivatkin 25 euroa: halvemmat sai siis omiin kätösiin, kalliimmat suoraan poliisin rekisteriin. Toki otin ne kallimmat, en jaksanut rueta säätämään ja helpompaahan ne oli saada sinne rekisteriin. Mutta ketutti silti! (jooh oon vähän tällänen). Muuton jälkeen mua ahdisti muutenkin raha-asiat ihan älyttömästi ja pelkäsin koko ajan että rahat loppuu ja kaikki menee pieleen. Läksin kävelemään kotiin itku kurkussa. Kaiken kukkuraksi kotiin mennessäni eräällä sillalla seisoi vanha (ilmeisesti Jehovan todistaja) mies lehtiensä kanssa, ihan yksin ja hellyyttävän näköisenä ja siitäkös mun sydän suorastaan "särkyi" ja pidättelin itkua entistä enemmän. Vaikka en arvosta pätkääkään Jehovien toimintaa (mm. perheestä poissulkeminen eroamisen jälkeen) enkä itsekään usko tuon taivaalliseen, hetken tuntui siltä, että olisin voinut mennä juttelemaan sille vaikka säälistä. Kotiin päästyäni purskahdin itkuun Petterin syliin ja vollotin miten passikuvat maksoi liikaa ja "kun sillallakin oli semmoinen vanha surullisen näköinen mies!" Huoh.

F - Flare pants/jeans. (Millä nimellä ne nyt ikinä kulkeekaan). Eli toisin sanoen leveälahkeiset housut, voisin haalia ne kaikki, mutta omistan vain yhdet :( mutta saatoin tilata uudet... Itse en niitä voi valitettavasti käyttää ilman korkkareita, koska tosiaan laahustavat melkoisesti, mutta kaikeksi onnekseni olen oppinut kävelemään nykyisillä koroillani siten, että näytän jopa ihan normaalilta kävelevältä ihmiseltä, joten loppu hyvin kaikki hyvin.
IMG_3144
G - Graveyard - Hard Times Lovin'

H - Hapankorppu. Älyttömän koukuttavia ja HYVIÄ, en tajua! Voisin mässyttää niitä koko ajan.

I - Itsenäistyminen. Näin jälkeenpäin ajateltuna olen tosi tyytyväinen siihen, että muutin kotoa "vasta" nyt, vaikka kävin lukionkin eri paikkakunnalla. Olen kiitollinen äidille siitä, ettei hän päästänyt mua asumaan yksin Kuopioon, vaikka kuinka asiasta jankutin ja inisin :-D Ei se olisi ollut taloudellisestikaan fiksua. Paljon parempi, että se pääsi tapahtumaan vasta keväällä ja koska sekin otti koville, niin miten olisi käynyt silloin 16-vuotiaana (vaikka välimatka olisikin ollut todella paljon lyhyempi)?

J - Jyväskylä. Uusi kotikaupunki, jossa olen viihtynyt todella hyvin, vaikken ketään (paitsi serkun) alkuun tuntenutkaan. Nyt olen päässyt tutustumaan muihinkin! Sanon meidän kämppääkin jo kodiksi, tai siis tämä tuntuu jo kodilta. Tosin sanon myös Siilinjärvenkin kotia kodiksi, joten pitää joskus korjata että "kotikotona" tai "Siilissä" tai vaan "porukoilla".

K - Keikat. Syksylle (ja talvelle) on tiedossa ihan älytön määrä keikkoja, ja suurin osa on vieläpä Lutakossa: Jex Thoth Lutakko Liekeissä, ei tosin hommattukaan lippuja ollenkaan vaan oltiin alueen ulkopuolella kuuntelemassa. Syyskuussa Lasten Hautausmaa, lokakuussa Ufomammut. Marraskuussa on ainakin meikäläisellä hurja viikko, kun ensin on Pentagram, seuraavana päivänä Whitesnake Helsingissä ja sitten Hesassa jatkuu heti seuraavana päivänä torstaista lauantaihin (olikohan näin??) Black Flames of Blasphemy :-D. Toivottavasti rahatilanne antaa periksi, varsinkin Bfobin suhteen. Siinä oli nyt joitakin....

L - Lävistykset. Mulle on kertynyt pienen elämäni aikana yhteensä seitsemän lävistystä: smiley, nenäkoru, septum, nännit ja korvat, jotka on (säälittävät) 7 ja 6 milliä. Enkä toistaiseksi ole halunnut luopua yhdestäkään! Nännilävärit sain Petteriltä synttärilahjaksi puolisen vuotta sitten, muut olen käynyt ottamassa ihan itsekseni. Jos joskus vielä jonkun lävärin haluan, on se tongue web tai toinen nenäkoru. Tai molemmat. Who knows.

M - Macin huulipunat. No siis joo, olen haalinut niitä vasta kaksi, kun niitä ei oikein kärsi koko ajan ostella, mutta kuitenkin! En kyllä heti ajatellut vaihtaa merkkiä, on niin hyvät punat kyseessä, että kyllä passaa maksaa vähän enemmän kuin normisti.

N - Nuuka. Hyvä esimerkki oli se hemmetin lipasto, jota en halunnut ostaa, koska pelkäsin että meillä loppuu rahat ja kuollaan nälkään. Ja se lipasto makso neljäkymppiä. Eli joo, oon vähän semmonen, että yritän päästä aina mahollisimman halvalla, riippuen asiasta toki, en kärsi tuhlata rahaa vaikka sitä olisikin... Rahankäytön suhteen mut ja Petteri on kasvatettu ihan eri tavalla :-D Kaurapuuroa tai muita ihme sekasortomössöjä syön loppukuusta ihan mielelläni ihan vain säästääkseni.
IMG_3163IMG_3125
O - Oma tila/aika. Tätä vaadin, paljon. Nautin omasta seurastani ja tykkään tehdä asioita yksikseni, vaikka nykyään teenkin aika paljon kaikkea Petterin kanssa. Tykkään myös olla paljon kotona, vaikka joskus se lahnailu ja tekemättömyys ahdistaakin. Ollaan onneksi tämän suhteen niin samanlaisia, että oman tilan antaminen toiselle on erittäin helppoa. Kummankaan ei ole tarvinnut tähän mennessä vielä pyytää enemmän omaa tilaa, koska annetaan sitä automaattisesti. Me molemmat vaadimme esim. sen kolme - tai enemmän - tuntia jonka voi vain kuluttaa (putkeen) koneen ääressä, eikä sinä aikana välttämättä puhuta juuri ollenkaan. Ja tämä monta tuntia pukteen tapahtuva koneella nyhjääminen tapahtuu siis useamman kerran päivässä.

P - Petteri. Ei varmaankaan vaadi kovin paljoa selittelyä. Maailman parhain ja rakkain ihminen elämässäni. Henkilö, jonka kanssa haluan olla aina ja jakaa kaiken. Sovitaan niin hyvin yhteen, ettei mitään järkeä.

R - Rehellisyys. Pyrin olemaan aina rehellinen ja sanomaan asiat suoraan. Pieniä valkoisia valheita kykenen heittämään, jos tiedän, ettei ne satuta toista, mutta heti jos "pitää" (vähän huono ilmaisu) valehdella enemmän tai isommasta asiasta, tulee moraalin seinät vastaan, kaiken lisäksi olen myös erittäin huono valehtelemaan. Mieluummin sanon asian suoraan ja niin mut on kasvatettukin. Kotona asiat on aina oikeastaan sanottu "kylmästi päin naamaa", eli jos oli tehnyt jotain väärää, siitä sai kyllä kuulla kunniansa (kypsästi kritiikkiä antaen tietenkin, eikä esim. maanrakoon haukkumalla ja solvaamalla), tai jos oli käyttäytynyt huonosti (esim. minä teininä, heh), sieltä tuli aina kylmä totuus millainen olen ja vaikka kuinka siitä loukkaannuin ja huusin vastaan ja paukuttelin ovia kiinni ja itkin, kuinka vanhemmat on perseestä ja ennen kaikkea kuinka perseestä itse olen (:-D), olen koko ajan  tiedostanut sen olevan totta ja siitä on vain pitänyt ottaa opiksi. Näin jälkikäteen ajateltuna se on ollut pirun hyvä juttu.

S - Sinkki. Aloitin sinkin syömisen melkein vuosi sitten C + Sinkki -poretablettien muodossa ja talvella jatkoin ihan sinkkitabletteihin. Aloitin yo-kirjoitusten takia, koska halusin pysyä terveenä, enkä mennä esim. kamalassa flunssassa kokeeseen. Jossain vaiheessa sitten huomasin, miten kynnet alkoi kasvamaan nopeammin ja pysyivät - ja pysyvät edelleen - pitkinä, mikä on mulle todella uutta, sillä kynsilläni on tapana lohkeilla helposti. Lohkeilee ne toki edelleen. Tiesin alkuun sinkistä vain sen, että se ehkäisee/parantaa flunssaa, mutta sitten luin, että se pitää mm. ihon hyvässä kunnossa (hoitaa mm. aknea), vahvistaa hiuksia ja kynsiä jne. Siispä olen jatkanut tablettien napsimista. Lopetin e-pillerit noin kolme kuukautta sitten kolmen vuoden syömisen jälkeen, koska en yksinkertaisesti enää vain halunnut syödä niitä, ja halusin myös tietää millainen olen ilman sitä hormonimäärää. Päätöstä edisti myös naaraiksi muuttuneet uroskalat. Pelkäsin, että naama alkaa kukkia, mutta niin ei ole vieläkään käynyt. En tiedä onko se sitten sinkin ansiota vai onko mulle vain siunaantunut hyvä iho, vai puhkeaako finnit myöhemmin vai iskeekö mulle äidin tapaan akne yli kolmekymppisenä. Ken tietää, suosittelen silti sinkkiä, jos on ongelmia esim. ihon kanssa!
IMG_3068IMG_3141
T - Tumblr. Paras ajanviete, jos on kamalan tylsää. Mulla on ollut tunnukset siellä kohta kolme vuotta, eikä loppua näy! Tumblrin kautta olen myös tutustunut nykyiseen hyvään ystävääni ja kaiken lisäksi saanut siellä Petterin puhelinnumeron.... huh!

U - UFF. Yksi lemppari kirppareista (ei tosin halvimmista päästä) Jyväskylässä. Rytkyjä on paljon ja rahatkin menevät hyvään tarkoitukseen!

V - Vinyylit. Petterin kautta on iskenyt jonkinlainen innostus näihin vinyyleihin. En ole tosin yhtäkään varsinaisesti "itselleni" ostanut, vaan pari Petterille lahjaksi. Alan kuitenkin kallistua siihen, että vinyylit on kivempia kuin levyt, vaikka varmasti ostelen vielä niitäkin (soittais vaan tuo laitekin niitä hyvin :-D)
IMG_3106 X - Xtra tuotteet. Hyvä vaihtoehto mun kaltaselle pihille ihmiselle.

Y - Yö. Pidän siitä tunnelmasta öisin, kun ollaan molemmat hämärässä kynttilänvalossa olkkarissa, kuunnellaan musiikkia, mutta silti tehdään omia juttuja: Petteri yleensä piirtää ja mä olen koneella tai katon telkkaria. Parasta.

Ä - Äiti. Mulla on maailman paras äiti. Äiti on huumorintajuinen, kärsivällinen ja luotettava. Äidin kanssa voi jutella mistä vaan ja se on aina tukena. Äiti on uhrautuvainen ja ymmärtäväinen. Nyt varsinkin muuton jälkeen on tullut huomattua miten välit vanhempiin yleensäkin on erilaiset, jotenkin kypsemmät. Eron entiseen huomaa varsinkin isän kanssa, jonka kanssa en teininä vaihtanut juuri sanakaan, vaikka saman katon alla asuttiinkin. Nykyään voidaan käydä ihan normaalia keskustelua ja laitellaan viestiä, vaikka se kieltämättä välillä tökkiikin ja tuntuu "oudolta", ainakin minun puolelta, kun sitä ei ole aiemmin silleensä tehty. Mutta musta se on ihan kivaa, kun onhan sitä välillä ollut ikävä, silloin teininäkin.

Kaikkia aakkosia ei tosiaan tullut laitettua.

No comments:

Post a Comment