6 September 2014

0509

Väinölänniemi on kaunis.

Elämme jännittäviä aikoja. Tiistaina starttaa ruotsin yo-kuuntelu ja sain eilen harjoituskuuntelussa ensimmäistä kertaa varmaan koko lukion aikana yli puolet oikein. Kannustavaa. Mulla on ollut aina se ongelma, että oli kieli oikeastaan mikä tahansa paitsi suomi en ymmärrä kuunteluista mitään. En koulussa enkä oikein missään muuallakaan. Mulle pitää toistaa aina melkein sata kertaa että tajuan mitä mulle sanotaan liioitellusti tietenkin, mutta ymmärrätte varmaan, kuullunymmärtämisentaitoni ovat siis jollain hyvin alhaisella tasolla... Lottoriviksi se usein tuppaa menemään.

Oon yrittänyt kovasti olla ahdistumatta liikaa kirjotuksista, ja välillä olen siinä onnistunutkin. Ruotsia en ole oikeastaan lukenut yhtään, mutta kolme kurssia ruotsia läksyineen ja esseineen ovat korvanneet asian ihan hyvin. Välillä kyllä mietin otanko liiankin rennosti, mutta kyllä, ahdistus iskee välillä. Varsinkin tuon biologian suhteen. Kirjotuksiin on vielä about kolme viikkoa ja mulla on noin kolme kirjaa lukematta. Onnekseni ne ovat ohuita läpysköjä, mutta minä olen hidas lukemaan. Luen ensin kappaleen läpi ja sen jälkeen luen sen periaatteessa uudelleen ja samalla piirrän käsitekarttaa. Tämän kaiken välissä mun keskittyminen herpaantuu liian monta kertaa ja huomaan repiväni kaksihaaraisia hiuksista.

Näkemiin.

4 comments:

  1. älä turhaan stressaa tulevaisuudesta liikaa, kaikki kyllä tulee järjestymään :) jos yliopistoonkin nyt hakisit ja pääsisit niin kyllä sä siellä hyvin pärjäisit varmasti! mitä kaikkia aineita muutes aiot kirjottaa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kiitos kannustavasta kommentista :) kirjotan nyt syksyllä siis ruotin ja bilsan, keväällä äikän, psykan ja enkun. aikasemmin aattelin myös kirjottaa mantsan noiden lisäksi keväällä mut tulin siihen tulokseen että pää tulee leviämään neljän aineen kanssa...:-D

      Delete
  2. mites kuuntelu näin omasta mielestäsi meni? ja onko sulla jotain tavoitearvosanoja yo-kokeista? :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuuntelu ei menny kovin hohdokkaasti, tuppas olemaan pirun hankala ainakin omasta näkökulmasta ja aika moni muukin valitteli samaa. Avokysymykset oli kaikista vaikeimmat, ne meni aika täydellisesti ohi :|

      No ihan rehellisesti sanoen mulla ei ole kovin kummosia tavotteita.. Tietenkin haluisin mahdollisimman hyvät arvosanat mutta tiiän että mun on ihan turha mitään älliä odotella, joten en sit oota oikein mitään! Tosin psykan ja äikän suhteen tavoitteet on korkeammalla kuin muissa aineissa ja psykaan onkin varmaan eniten halua panostaa.

      Delete